Reducing Your Risk of Alzheimer’s Disease
En Español (Spanish Version)

Because the causes are unknown, there are currently no guidelines for reducing your risk of Alzheimer’s disease .

Scientists are studying medicines and lifestyle factors (eg, diet, mental activity, exercise) that may help ward off the condition. Control of high blood pressure , high cholesterol , and diabetes may help to reduce your risk.

Other studies have found that drinking alcohol in moderation (one drink per day for women, two drinks per day for men) may be beneficial, as well. In addition, some researchers have argued that long-term use of nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) can lower the risk. There is some evidence that the Mediterranean diet may help lower your risk of Alzheimer's disease, as well. This diet includes foods like fruits, vegetables , grains, beans, seeds, olive oil, and fish.

There is also evidence that regular exercise and social engagement may decrease the risk of developing dementia.

Earlier studies indicated that hormone replacement therapy (HRT) in women decreased the risk of developing Alzheimer’s disease. However, recent studies showed that HRT may actually increase the risk of Alzheimer’s disease in postmenopausal women. As our understanding of Alzheimer’s disease grows, your doctor may have more information regarding steps for reducing your risk as you age.




References:
Alzheimer’s Association website. Available at: http://www.alz.org/ .

Carrillo MC, Blackwell A, Hampel H, et al. Early risk assessment for Alzheimer's disease. Alzheimers Disease . 2009;5(2):182-196.

Deweerdt S. Prevention: activity is the best medicine. Nature . 2011;475:S16-S17.

National Institute on Aging. National Institutes of Health website. Available at: http://www.nia.nih.gov/ .

Rolland Y, Abellan van Kan G, Vellas B. Healthy brain aging: role of exercise and physical activity. Clin Geriatr Med . 2010;26(1):75-87.

9/18/2009 DynaMed's Systematic Literature Surveillance DynaMed's Systematic Literature Surveillance : Anstey KJ, Mack HA, Cherbuin N. Alcohol consumption as a risk factor for dementia and cognitive decline: meta-analysis of prospective studies. Am J Geriatr Psychiatry . 2009;17:542-555.

8/23/2010 DynaMed's Systematic Literature Surveillance DynaMed's Systematic Literature Surveillance : Ritchie K, Carrière I, Ritchie CW, Berr C, Artero S, Ancelin ML. Designing prevention programmes to reduce incidence of dementia: prospective cohort study of modifiable risk factors. BMJ . 2010;341:c3885.

4/8/2011 DynaMed's Systematic Literature Surveillance DynaMed's Systematic Literature Surveillance : Sofi F, Abbate R, Gensini GF, Casini A. Accruing evidence on benefits of adherence to the Mediterranean diet on health: an updated systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr . 2010;92(5):1189-1196.

Last Reviewed September 2011